“De scholing zette me aan het denken over de manier waarop ik lesgeef”

Anesthesioloog en docent Bregje Huisman over de WO/WO+ docentscholing palliatieve zorg

“De scholing zette me aan het denken over de manier waarop ik lesgeef”

Anesthesioloog en docent Bregje Huisman over de WO/WO+ docentscholing palliatieve zorg

Als anesthesioloog, pijnspecialist en supervisor van het palliatief team binnen Amsterdam UMC is Bregje Huisman dagelijks betrokken bij patiënten in de laatste levensfase. Daarnaast werkt ze als medisch directeur in Hospice Kuria en is ze mentor voor coassistenten en arts-assistenten. Dat ze de WO/WO+ docentscholing palliatieve zorg zou volgen, was geen toeval: “Ik wilde mijn eigen bestaande onderwijs vernieuwen en leerzamer maken.”

Reflecteren op je eigen manier van lesgeven

De aanleiding voor deelname kwam vanuit haar team: “We werden benaderd om de scholing te volgen, zodat we mogelijk zelf de basisscholing konden gaan geven. Maar voor mij was het vooral waardevol als verdieping van mijn onderwijskundige vaardigheden.”
Bregje volgde de scholing op het moment dat ze zich al had ingeschreven voor een BKO-traject.* “De docentscholing palliatieve zorg gaf me al meteen veel inzichten. Ik begon me veel bewuster af te vragen: wie is mijn doelgroep, wat wil ik ze laten leren, en hoe sluit ik mijn onderwijs daar goed op aan?”


*De Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) is een bewijs van pedagogische bekwaamheid voor docenten in het wetenschappelijk onderwijs.

Meer dan je verhaal vertellen

“Tot die tijd gaf ik vaak les vanuit de gedachte: dit is mijn boodschap, en die breng ik over. Nu werk ik veel meer vanuit leerdoelen. Wat wil ik dat mijn studenten leren? Welke werkvorm past daar het beste bij?” Die verschuiving is voor Bregje nog steeds merkbaar in het onderwijs dat ze verzorgt, onder andere aan AIOS in opleiding. “De docentenscholing heeft me geholpen om daar meer structuur en onderbouwing in aan te brengen.”

Palliatieve zorg begint bij bewustwording

AIOS herkennen situaties vaak nog niet als palliatief, maar hebben daar in hun dagelijks werk wel mee te maken. Bijvoorbeeld in gesprekken over behandelbeperkingen of zingeving. In de lessen die Bregje verzorgt in het ziekenhuis of in het hospice, probeert ze juist dit bewustzijn te vergroten: “Ik wil ze laten zien waar de palliatieve blik relevant is – ook als ze die zelf nog niet herkennen.”

Waardevol voor iedere zorgprofessional die lesgeeft

Wat de scholing voor Bregje waardevol maakte, was de combinatie van uitbreiding van didactische vaardigheden en het uitwisselen van ervaringen met vakgenoten uit andere disciplines. “Je krijgt feedback op je eigen onderwijsmateriaal, leert van anderen en wordt echt uitgedaagd om kritisch te kijken naar je eigen lesstijl.”

Als ze de scholing een cijfer zou moeten geven? “Een 8.”

Benieuwd naar ons scholingsaanbod voor docenten?

Groep volwassenen rond een tafel in overleg

Voor docenten en opleiders werkzaam in het WO/WO+ onderwijs

Vrouwen in overleg met laptop

Voor docenten en opleiders die lesgeven in het basiscurriculum MBO en HBO

Voor deskundigen die als gastdocent werkzaam zijn in de palliatieve zorg

Logo KWF

Contact

Programma Scholing Palliatieve Zorg
Amsterdam UMC, locatie VUmc, Van der Boechorststraat 7
1081 BT Amsterdam  / Postbus 7057 1007 MB Amsterdam