Docentenprofiel palliatieve zorg is dé manier om de kwaliteit van onderwijs naar een hoger niveau te tillen
Op het Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg van O²PZ is dinsdag 18 april officieel het Docentenprofiel palliatieve zorg gelanceerd en uitgereikt aan verschillende vertegenwoordigers van groepen belanghebbenden. Het docentenprofiel geeft inzicht in de competenties van docenten die onderwijs palliatieve zorg geven. Drie instanties laten zich uit over de, volgens hen, toegevoegde waarde.
Astrid Kodde, huisarts, kaderarts palliatieve zorg en medisch adviseur Stichting PaTz: “Voor zowel een onderwijsinstelling als nascholingsorganisatie of kaderhuisarts die zelf onderwijs wil gaan geven, is het belangrijk om na te denken over hoe je onderwijs vormgeeft. Het docentenprofiel maakt je bewuster van wat er nodig is voor goed onderwijs. Het laat je nadenken over hoe je onderwijs zowel didactisch als inhoudelijk goed brengt en wat je daarvoor, in aanvulling op je eigen competenties, nodig hebt. Ik denk dat veel palliatieve zorg deskundigen met vallen en opstaan leren wat goed onderwijs is. Het docentenprofiel maakt dat opstaan naar mijn idee gemakkelijker. De meeste kaderhuisartsen hebben in hun opleiding wel iets van onderwijstraining gehad, maar zijn, als ze eenmaal kaderarts zijn, nog weleens op zoek naar wat goed onderwijs nu echt inhoudt. Dit biedt handvatten om de palliatieve expertise zo goed mogelijk te kunnen overbrengen.”
Grote stap
Ook Anja Guldemond, voorzitter van beroepsvereniging V&VN afdeling palliatieve zorg, is enthousiast: “Ik ben het helemaal eens met de stelling: goede palliatieve zorg begint bij goed onderwijs. Vanuit onze afdeling besteden we al sinds het bestaan ervan aandacht aan de competenties van medewerkers in de palliatieve zorg. Echter is er een enorm aanbod aan onderwijs in de palliatieve zorg, maar het duiden van de kwaliteit ervan, is moeilijk. Ik denk dat het docentenprofiel een grote stap voorwaarts is en heel duidelijk weergeeft waar een docent aan zou moeten voldoen. Een enorme meerwaarde voor de praktijk en dé manier om de kwaliteit van onderwijs naar een hoger niveau te tillen. Als docent word je je hierdoor echt bewust van waar je op moet letten. Palliatieve zorg is goede zorg leveren en ik denk dat Docentenprofiel zeker bijdraagt aan hoe dat kan worden gedaan.”
Een interdisciplinair karakter
Ada ter Maten – Speksnijder, onder andere werkzaam als practor bij ROC Albeda in Rotterdam: “ Als docent ben je naast begeleider van leerprocessen ook onderwijsontwikkelaar. Je probeert dan te putten uit alle bronnen die er zijn om dat zo goed mogelijk te doen. Dit docentenprofiel reikt het je bijna op een presenteerblaadje aan. Het laat je als docent beseffen dat er zoveel deskundigen zijn op het gebied van de palliatieve zorg waarbij je terechtkunt om je onderwijs mee te verrijken en dat je onderdeel bent van een groter geheel. Daarnaast vind ik het heel mooi dat het aansluit bij de hele beroepskolom, op allerlei verschillende niveaus. Als een mbo’er bijvoorbeeld van niveau 3 naar niveau 4 doorstroomt of naar het hbo, dan geeft het je inzicht in wat deze nog kan bijleren. Het interdisciplinaire karakter vind ik erg waardevol. Palliatieve zorg vindt tenslotte veelal plaats in interprofessionele teams. Het docentenprofiel laat heel duidelijk die verschillende rollen binnen een team zien. Alle teamleden worden als het ware uitgewerkt: wie ze zijn, wat ze kunnen doen en hoe ze kunnen samenwerken. Het geeft concreet weer hoe je als docent je onderwijs niet alleen inhoudelijk, maar ook op het gebied van samenwerking kunt verbeteren.”
Beelden: Bart Versteeg
Contact
Programma Scholing Palliatieve Zorg
Amsterdam UMC, locatie VUmc, Van der Boechorststraat 7
1081 BT Amsterdam / Postbus 7057 1007 MB Amsterdam